Tüketici Hakem Heyetleri
Ülkemizde eğitim oranının her geçen gün artması ve sosyal medyada yayınlanan tüketici şikayet haberleri sonrasında tüketiciler bilinçlenerek satın aldıkları ürün ve hizmetler hakkında yaşadıkları şikayet ve mağduriyetleri, maliyeti çok düşük dahi olsa, gerekli mercilere şikayet ederek haklarını aramaya başladılar. Satın aldıkları ürün ve hizmetlerden şikayetçi olan tüketiciler öncelikle satın aldıkları firma veya hizmet sağlayıcı ile görüşerek 4077 sayılı Tüketici Hakları Yasasından doğan; Malın yenisi ile değiştirilmesini, ödemiş oldukları bedelin iadesini, ayıp oranında bedel indirimi ya da onarımını isteyebilirler.
Tüketiciler bu hakların kullanılabilmesi için arızalı ürünü Yetkili Servis’e tamir ettirmek ve tamir işlerini ibraz etme mecburiyeti bulunmaktadır. Tüketicinin başvurusu durumunda satıcı veya yetkili servis yukarıdaki taleplerinizden birini kabul etmez ise tüketiciler haklarını Tüketici Hakem Heyeti veya Tüketici Mahkemesi’ne satın aldığı ürüne ait belgeler ile başvurarak kullanabilir. Ülkemizde geçen yıl 443 bin tüketici hakem heyetlerine gitti. Yapılan şikayet başvurularının yüzde 86’sı tüketici lehine sonuçlandı. Bu başvuruların yüzde 59’u, yani 263 bini bankaların yaptıkları haksız uygulamalarla ilgili olarak yapıldı.
2013 yılı için değeri 1191.57 TL’nin altında bulunan anlaşmazlıklarda Tüketici Hakem Heyetine başvurulması zorunludur. Heyetin vereceği karar her iki tarafı bağlar. Tarafların bu karara karşı 15 gün içinde Tüketici Mahkemesine itiraz etme hakkı bulunmaktadır. Tüketiciler 1191,57 TL. ve üzerindeki uyuşmazlıklarda ise Tüketici Sorunları Hakem Heyetine başvurulabileceği gibi doğrudan Tüketici Mahkemesine de müracaat edebilmektedir. Ülkemizde 81 il merkezi ve 892 ilçede kaymakamlık binalarında faaliyetlerine devam eden 975 Tüketici Sorunları Hakem Heyetleri’ne tüketiciler şikayet dilekçesi ve satış fişi, garanti belgesi ve benzeri gerekli belgeler ile müracaat edebiliyor.
Tüketiciler şikayet dilekçelerinde, satın aldıkları ürün veya hizmeti, özelliklerini, ürünü ne zaman aldığını ya da hizmetin ne zaman ve nerede verildiğini, ödene ücreti, şikayetin ne olduğunu, satıcıya şikayetim var diye bildirdiğinde ne dediğini, nasıl sonuçlanmasını istediğini açık bir şekilde anlatmalıdır. Tüketici Hakem heyetlerine yapılan şikayet başvurulardan herhangi bir ücret alınmaz. Hakem Heyetlerine yapılan başvurular en geç 3 ay içinde karara bağlanır. Kararlar, 5 gün içinde her iki tara da yazılı olarak bildirilir. Ayrıca Hakem Heyetinin aldığı kararlarının yer aldığı listeler, İllerde İl Müdürlükleri, İlçelerde Kaymakamlıklarda duyuru panolarında da aylık olarak yer alır.
Gümrük ve Ticaret Bakanılığı, dava açma aşamasında söz konusu masrafların gider avansı olarak peşin alınmasına ilişkin düzenlemeyi kaldırmayı planladıklarını belirterek, “Ülkemizde tüketici haklarını arama konusundaki çekingenlikleri dikkate alındığında bu masraflar, tüketicileri, haklarını aramaktan vazgeçirebilir. Bu durum bakanlığımızın tüketicilerin, hakları konusunda bilinç düzeylerini artırmaya ve hak arama yollarını daha da geliştirmeye yönelik politikalarını olumsuz etkiliyor” diye konuştu.
Bu uygulamada bir çok alanda sorgulama yapabilir ve kurumlarda sıra beklemeden bir çok bilgiye internetin olduğu heryerden rahatlıkla ulaşabilirsiniz. Bu alandaki bir çok uygulama yine bu açıdan hizmet vermekte ve bu konuda kullanıcılara her açıdan kolaylıklar sunmaktadır. E-devlet uygulama alanının bu konuda hizmet veren bir alanı olan ”Tüketici Şikayet sorgulama” uygulaması da bu yönde hizmet veren bi uygulama alanıdır. Tüketici Şikayet Sorgulama işlemlerinize turkiye.gov.tr adresinden e-devlet şifresi ile ulaşabilirsiniz. Bu alan daha çok tüketici şikayetleri ve bu konudaki bilgi ve görüşler üzerinden bir bilgi erişimi sağlamaktadır ve bu konuda kullanıcılara bir çok açıdan hizmet sağlamaktadır.