Tüketici Şikayetleri
Günümüzde sanayi ve teknolojinin gelişimi seri üretime geçilmesi ve ürün çeşitliliğinin aratarak yeni yeni ürünlerin piyasaya sürülmesi birlikte satın aldıkları ürün ve hizmetlerden şikayetçi olan tüketiciler yaşadıkları memnuniyetsizlik ve mağduriyetleri birtakım tüketici şikayet platformlarına dile getirerek çözüm bulunmasını istemektedirler.
Ülkemizde özellikle genç tüketiciler sosyal medya platformlarının tüketici şikayet ve yorum sayfalarını etkin olarak kullanarak yaşadıkları sıkıntı ve mağduriyetlerin telafi edilmesi ve başkalarının da yaşamaması için çaba göstermektedirler.
Ülkemizde tüketici dernekleri ve şikayet platformlarına yoğun bir şekilde gelen tüketici şikayet yorum ve eleştirileri neticesinde hükümet yeni bir Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun Tasarısı hazırlayarak Tbmm Genel Kurulu’nda görüşülmesi için göndermiştir.
Yeni tüketici yasasıyla tüketici şikayetleri en az seviyeye indirilerek tüketicilerin daha ileri seviyede korunması sağlamak amaçlanmıştır. Tasarı tüketicilerin en fazla şikayetçi oldukları banka sektörü de dahil pek çok sektörde devrim niteliğinde düzenlemeler içermektedir.
Peki nedir bu düzenlemeler?
Tüketicilerin çektikleri banka tüketici kredilerde onların isteği dışında herhangi bir sigorta yapılamayacak.
Gayrimenkul sektöründe ruhsat almadan maketten satış yasak olacak. İnşaat firmaları, bina tamamlama sigortası yaptıracak. Maketten yapılacak olan satışlarda, tüketici kredisi sözleşmelerinde 14 günlük cayma hakkı getirilecek.
Özellikle tüketici şikayetlerinin yoğun olduğu iletişim sektöründe tüketici istediği zaman abonelik sözleşmelerini feshedebilecek.
Bankaların alacakları her türlü kesinti ve ücretleri (kart aidatı, komisyon, dosya masrafı, hesap işletim ücreti )gibi bakanlık ve Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu) Bddk belirleyecek. Bankalar aidatsız kredi kartı sunmak mecburiyetinde olacak. Tüketici işlemlerinde bankaların uyguladığı bileşik faiz uygulanması son bulacak.
Kapıdan ve internet üzerinden yapılan mesafeli satışlarda cayma süreleri 14 güne çıkarılacak.
Evrensel bir hak olan tüketicilerin bilgilendirilmesi esas alınarak başta turizm, bankacılık ve inşaat sektörü olmak üzere tüketicilerin sözleşme imzalanmadan önce bilgilendirilmesi zorunlu tutulacak ve tüketiciden talep edilecek her türlü ücret ve masrafa dair konuların sözleşmenin eki olarak tüketiciye ayrıca verilmesi zorunlu olacaktır.