Şikayet Siteleri
Dünyada ve ülkemizde iletişim teknolojilerinin gelişimi ve internet ağının bir örümcek misali dünyayı sarmasıyla birlikte tüketiciler her türlü alışveriş, bankacılık ve bir çok işlemlerini kolay ve zahmetsizce internet üzerinden online olarak yapıyorlar.
Tüketiciler satın aldıkları her ürün veya hizmetten duydukları şikayet veya memnuniyetsizlikleri internet ortamından tüketici şikayet siteleri veya başka kanallar yoluyla yapıyorlar. Günümüz tüketicileri bankacılık ve cep telefonu operatörlerinden tutun da sağlık ve kamu kurum ve kuruluşlarına kadar her türlü alanda şikayetlerini bu internet ihbar ve şikayet kanalları sayesinde yapabiliyor.
Örneğin, 2012 yılında tam bir şikayet patlaması yaşandı. Geçen yıl internet üzerinden çeşitli kanallar vasıtasıyla 1 milyonu aşkın şikayet yapılmıştır. Tüketicilerin başlarını ağrıtan konuların en başında herkesin tahmin ettiği gibi her gün sosyal medyada bir şikayet haberini duyduğumuz banka şirketleri yer alıyor. Bankaların 63 kalemde aldığı her bir masraf binlerce tüketici tarafından şikayet yağmuruna tutuldu.
Tüketicilerin en fazla şikayet ettiği ikinci sektör ise haberleşme ve iletişim sektörü oldu. Her evde neredeyse 2- 3 adet bulunan mobil telefon hatları ve dolayısıyla Gsm operatörleri bu iletişim sektöründe ilk sırayı aldı. Yüksek cep telefonu faturalarıyla karşılaşan tüketiciler mobil iletişim firmalarından hesap sordu. Ayrıca cep telefonu abonelerinden gelen bilinmeyen numara ve dolandırıcılık şikayetleri, geçmişte kapıdan satış yöntemi ile dolandırılan tüketiciler bu kez mobil telefonlarına gelen mesajlarla dolandırıldılar.
“Hediye kazandınız” dolandırıcılığı sene boyunca devam etti. Bunların yanında şikayet sitelerine elektrik sayaçlarının değiştirilip bunların faturaya yansıtılması, hileli gıda ürünleri, özel ve kamu hastaneleri, turizm acentesi ve otel işletmelerinden gelen şikayetler, belediye şikayetleri, e- alışveriş sitesi şikayetleri gibi bir çok sektörde tüketiciler şikayette bulundular.
Tüketicilerin internet üzerinden şikayetlerini iletebilecekleri Hakem Heyetleri, Sosyal Medya Paylaşım Siteleri ve Tüketici Şikayetleri siteleri gibi online hizmet veren bir çok şikayet kanalı mevcut. Bunlardan en kalitelisi ve tüketicilerin kısa zamanda etkin çözümler alabileceği şikayet, paylaşım ve çözüm platformları şikayet siteleridir. Tüketiciler 7 gün 24 saat her türlü şikayetini bu şikayet siteleri aracılığıyla bildirebiliyor. Kısa sürede geri bildirimlerle etkin çözümler alabiliyor.
E-Tüketici ve Şikayet Siteleri
Günümüzde internet teknolojisinin gelişimiyle etüketicilerin sayısı da hızla artıyor. Peki bu yaptığı alışveriş sırasında e-tüketiciler herhangi bir problem veya sıkıntı yaşadığında ne gibi haklara sahip olduğunu ve hakkını nasıl arayacağını biliyor mu? İnternet ağı üzerinden alışveriş yapanların sayısı gün geçtikçe artıyor olsa da, yaptığı alışveriş sırasında veya sonrasında mağduriyet ve sorun yaşayan nereye başvuracağını bilmeden hakkını arayamayan birçok e-tüketici var. Peki sanal alışveriş yaparken haklarımızdan ne kadar haberdarız?
Ülkemizde tüketici hakları, satın alma işlemi online veya fiziksel alışverişte, temel olarak 4077 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Yasası ile korunuyor. Bu yasada tüketicilerin herhangi bir şekilde karşılaşabilecekleri ayıplı mal, ayıplı hizmet, sözleşmelerdeki haksız şartlar, taksitle satış, paket tur, kampanyalı satış, kapıdan satış, mesafeli satış, tüketici kredisi, kredi kartları, konut finansmanı, abonelik sözleşmesi, garanti belgesi, satış sonrası hizmetler, aldatıcı reklamlar gibi durumlar ayrıntılı olarak düzenlenmiştir.
Yeni Tüketici yasasında geleneksel alışveriş için yer alan düzenlemelerin hepsi online alışveriş yapan tüketiciler için de geçerlidir. Yani ikisi arasında hiçbir fark yoktur. Peki bu tüketiciyi koruma yasası tüketiciye ne gibi haklar sağlıyor? Satın alınan ürünün ayıplı olduğunu fark eden tüketici, problemin giderilmesi için ilk önce satıcı veya kuruluşla görüşerek ürünün iadesi, yenisi ile değiştirilmesi, tamiri, kusuru kadar değerinden indirilmesi gibi kanuni haklardan kendisinin seçtiği birini kullanma yoluna gidebilir.
Bu görüşmelerden herhangi bir sonuç alınamazsa tüketiciler, satın aldığı ürünün değerine göre “Tüketici Sorunları Hakem Heyeti”ne müracaat edebilir. 01.01.2013 tarihinden itibaren geçerli olmak üzere tüketici sorunları hakem heyetlerine başvuru için alt parasal sınır 1.191,52 TL, büyükşehir statüsünde bulunan illerde faaliyet gösteren il hakem heyetlerinin uyuşmazlıklara bakmakla görevli olmalarına dair alt parasal sınır ise 3.110,58 TL olarak belirlenmiştir.
Ürün veya hizmetin değerinin belirtilen tutarın altında olduğu uyuşmazlıklarda Tüketici Hakem Heyetleri’ne müracaat edilmesi zorunludur. Ürün veya hizmetin değeri belirtilen tutarın üstünde ise, uyuşmazlıklar için hakem heyetlerine müracaat edilebileceği gibi tüketici mahkemesine de müracaat yapılabilmektedir. Müracaatlar, tüketicinin mal veya hizmeti satın aldığı veya ikametgah adresinin bulunduğu yerdeki tüketici sorunları hakem heyetine veya tüketici mahkemesine yapılmalıdır.
Ayrıca, Tüketiciler ve sosyal medya aracılığı paylaşım siteleri (facebook, twitter) veya sikayetsiteleri.com gibi tüketici şikayet ve çözüm siteleri aracılığıyla şikayetlerini dile getirebilir 7/24 ücretsiz ve etkin çözüm hizmeti alabilirler.
Şikayet Siteleri ne için var!
Tüketiciler artık daha kaliteli hizmetler beklemektedirler. Her ne kadar günümüzde üretim çoğalıp fırsatlar gelişse de tüketicilerin istediği kaliteyi ulaşılmış değil. Tabii ki insanlar ile uğraşmanın ne kadar zor olduğu malum. Yine de tüketicilerin kendi isteklerini ifade etme ve bu isteklerin gerçekleşmesi için öneride bulunmak en doğal haklarıdır. Şikayet siteleri de tabii ki bunun için var.
Birçok seçenek ya da birçok yol ile memnuniyetsizlik bildirisi yapmak, şikayette bulunmak mümkündür. Yeter ki haksızlığa karşı sessiz kalmayıp harekete geçin. Sonuçta her şey hakkında çok bilgili olmak gerekmiyor ki bu zaten mümkün değil. Yalnızca bilinçli bir tüketici olup kendi haklarını tanımak çoğu şeyi çözebilecek durumda olmanın göstergesi sayılıyor. İnternet aracılığı ile şikayet siteleri ve dilekçe verilecek yerlere bütün kafamıza takılan konuları, haksızlığa uğradığımız durumları aktarabilir hale geldik. Tüketicilerin iyiliği için tüketici dernekleri de bunlar üzerinde çalışma yaparak en iyi hizmeti vermeye çalışıyorlar.
Tüketici dernekleri, kuruluşları her türlü şikayette ve her türlü haksızlık durumunda insanların yanında bulunuyor onlara en iyi hizmeti vermeye çalışıp doğru şekilde yönlendiriyorlar. Şikayet sitelerine yazdığımız dilekçeler ya da mesajlar ise bireysel olarak yapılan hareketlerdendir. Kendi kendinizi savunabilecek ve koruyabilecek durumdasınız. Günümüz teknolojisi ve günümüz imkanları bize bu olanağı oldukça rahat bir şekilde sunuyor.
Şikayette bulunup, dilekçeyi verdikten sonra verdiğimiz bilgiler doğrultusunda bize bir geri dönüş yapılması da söz konusu. İletişim çok kolay bir şekilde gerçekleşerek talep ettiğiniz hizmet sağlanmaktadır. Bunun sonucunda sorun çözülüp daha kaliteli bir yaşam sunulur ve insanların rahatı sağlanır. Ayrıca bir yandan da haksızlık karşısında sessiz kalmayarak üreticilere ve yetkililere de daha dikkatli olmaları gerektiğinin de mesajını vermiş oluruz.
Haksızlıklara sessiz kalmak, haklarınızı aramamak bir sonraki sefere daha çok haksızlığa uğrayacağınız anlamına geliyor. Sizlere haksızlık yapanlara anında dersini vermek bundan sonraki sorunlarda o firmanın başka tüketiciye farklı sorunlar çıkarmasının önüne geçecektir, her haksızlık yapana boyun eğersek ve her haksızlık karşısında susarsak onlar daha da güçlenecek ve daha da çok haksızlığa uğrayacağız.